Monday, February 16, 2009

V Day? Wow!

Sibuk sungguh kawan-kawan aku di Hari Kekasih. Aku juga. Tapi bukan celebrate pun. Sibuk berjalan. Berkelah di air terjun Sagil dan cuci mata di Banda Hilir buat hati aku senang. Rasa puas dan beban macam hilang bila berada di luar JB. Hari sebelumnya pula ke Kluang. Sibuk aku ni nak rasa kopi atuk2 kat sana. Ok. Lain kali aku cerita. 

Hari ini mau cerita tentang Valentine's Day. Aku tak berapa pasti kisah yang betul macam mana. Ada banyak versi pulak tu. Ada yang kata V Day ni berkisar tentang paderi bernama Valentino yang pernah mengetuai bala tentera Kristian menumbangkan kerajaan Islam dulu kala. Kisah lain pula kata dia ni kahwinkan pasangan yang tak dapat restu atau terlanjur. Jadi bila dia ni mati pada 14 Februari, tarikh ni digunakan untuk memperingati dia yang kononnya berjasa dan memperjuangkan cinta terlarang. Satu pun aku tak pasti. Abaikan.

Tapi aku personally tak celebrate pun V Day. Aku tak rasa wajar orang2 Islam mengagung-agungkan hari tersebut kalau dah begitu kisah di atas. Kononnya, kau kata nak tunjuk kasih sayang? Apa hari2 lain kau tak sayang kah? Ada yang kata tak semestinya dengan kekasih je. Mak, ayah, adik beradik dan kawan2 pun boleh. Tapi perlu ke alasan V day untuk bagi hadiah? Aku setiap kali balik pun bawak buah tangan. Kalau berjalan merata, mesti nak beli souvenir untuk kawan2. Tak perlu tunggu pun hari ibu/bapa maupun V day. Kalau rasa nak bagi mereka happy dengan hadiah, bagi aja bila2 pun.

Orang kata aku poyo bila aku cakap dua ayat pertama perengggan kat atas ni. Orang jadi sinikal, kata aku kolot bila aku cakap celebrate V day is lame. Memang pun. Budak sekolah je yang galak sambut V day ni. Tapi, siapa yang tak suka kan kalau dapat hadiah, coklat, bunga ke. Helo. Aku juga perempuan. Kalau aku ada kekasih, aku mau dia bagi hadiah, bawak makan tempat2 gembira tiap2 bulan. Rasa lebih bermakna kalau dia ingat aku sentiasa. Bukan pada V day aje. Bolehkah begitu? *sigh~


p/s: Ini opnion aku. Tak perlu betul pun pada kau. Sekian.

5 comments:

  1. nampak v teringat v for vendetta.

    nak buat satu revolusi lah.
    sambutan hari vendetta. 16 sept. ahah

    ReplyDelete
  2. mr, hafis,
    sengal lah kau.haha.boleh jugak. jom celebrate sama.

    ReplyDelete
  3. hahah...
    v-day version ko OK ape..
    hahah.. mane2 jehh..
    lebih manfaat lagi ko gi berkelah camtuh..
    hahaha..
    ok.. papai

    ReplyDelete
  4. duwenk,
    jom berkelah.ko bwk makanan.

    ama,
    lapa jugak.setiap kali bgn lapa, rasa nak marah haha~

    ReplyDelete