Saturday, May 2, 2009

Aku Juga Ada Jiwa.

Air itu kelihatan tenang. Tak disangka, onar-onar mencemar kejernihan. Sekian lama, ia jadi keruh.  Keruhan di dasar bisa menyebabkan kocakan. Kocakan yang kencang membentuk ombakan di muka. Jangan cuba ditangguk airnya ketika itu. Sedang ia tak pernah kenal mangsanya. 

Angin bertiup sepoi-sepoi seperti selalu. Hanya kadang-kadang ribut menyapa. Tapi sering ia dibenci. Lalu berlalu pergi ditinggal sepi. Perginya tidak pula menghilang. Kelak ia kan kembali bersama sang taufan. Kudratnya menghancurkan yang terbentang di laluan. Saat itu, bencimu kan dihakis terbang bersama serpihan.

Benih ditanam. Dibaja dan disiram sepenuh hati. Hati girang bila ia mula bercambah. Daun menghijau. Putik bertunas. Kembangnya bila? Berbuahnya? Tunggu. Oh. Mungkin perlu lebih baja. Tidak cukup? Ya. Air. Belum lagi berbuah? Setahun. Tidak juga berbuah? Dah kuberi baja, air malah kulindung dari si perosak. Aku bukan minta hasil yg banyak. Tidak. Tak apa. Tapi, kenapa mahumu itu yang semakin mendesak? Kau semakin senang bila dicurah segala. Sampai kau lupa aku juga perlu menyemai yang lain. Sedikit hasilmu, sekelumit cuma. Aku bisa rasa dihargai. 



p/s: It's just some metaphors that somewhat personal, only to me. No offense to others. Cheers~

1 comment:

  1. hehh nice one. but too much ahadiat akashah hehe. btw best plak aku bc post ko yg ni :)

    ReplyDelete