Saturday, July 25, 2009

Kerja Rumah.



Aku dah grad since pertengahan May. Maka, sudah 2 bulan lebih aku sibuk dengan kerja-kerja seorang suri. Masa Dibah cuti hari tu, kerja-kerja diserahkan kepada beliau. Sekarang aku buat seorang. Paling dibenci adalah kerja-kerja berkaitan kain baju dan kerabatnya. Benci sungguh. Aku cuma suka pakai saja. Basuh, jemur, lepas tu perlu lipat. Ada yang kena gosok pulak. Benci sungguh.

Tapi, aku suka makan. Maka, mak membuat perjanjian dengan aku. Kalau aku buat kerja-kerja rumah, termasuklah menguruskan kaum kerabat kain baju, nanti beliau bagi upah. Sebulan banyak juga. Cukuplah aku pergi makan yang mahal-mahal sekali-sekala.

Tadi, ada sedara datang. Seorang orang tua ikut bersama. Sambil tengok TV dia sembang-sembang tanya aku soalan macam ejen cari jodoh. 'Dah habis sekolah ke? Umur berapa? Bla bla bla..' Akhir sekali, 'Dah kerja ke? Anak sedara makcik dah kerja dah. Dah 2 tahun. Kerja kat hospital. Jururawat.'

Pantang sungguh aku dengan soalan tersebut diikuti dengan ayat penyata yang bermaksud tersirat lagi sinikal.

'Makcik, saya ni dah bersekolah selama 20 tahun. 20 TAHUN. Apa salahnya saya berehat dulu? Baru 2 bulan. Cukup baiklah saya tak bercadang berehat selama 2 tahun.' Aku balas. Dalam hati.


Hina sangatkah kalau aku tak berkerja lagi? Kenapa? Sebab aku menghabiskan beras mak bapak? Anak tak kenang budi? Bukannya aku pergi berjoli sakan. Aku cuma duduk rumah saja. Bising ape.





8 comments:

  1. ala...sabar ja la...huhu..biasala skg ni graduated mcm kita ni mmg ramai jd penganggur..so, aini amik course ape? rancang nk keja bhgian ape?

    ReplyDelete
  2. aku mcm nak curik statement kau, print max. font..lemenet, letak kat setiap penjuru dinding rumah.

    ReplyDelete
  3. hahaha..
    bgtaw macik 2.

    "chill a macik.klo ank sdare macik keje pon bukan die sua dwet kt macik.gpon sye ni dok umah brbakti untuk kuarga.blas jasa mak bapak.x gitu macik?"


    abaikn la kte2 macik 2.
    saye 3thun mgganggur.
    "ade ak kesah?"
    chill ah.

    ;p

    ReplyDelete
  4. aini, regardless of what people told other people who then pass it around to other people, it is actually very fuckin easy to get a job. at least for us who studied hell during our 5 years of hellish time in hell. so chill as long as you want. when you're finally bored, job hunt. easy. mind you, working is NOT fun. enjoy while you can.


    but getting paid is abso-fucking-lutely mindblowing. good to have money!!!! =)

    ReplyDelete
  5. Finie Ramos,
    saya bukan penganggur huhu. saya sedang bercuti.
    saya amek architecture. so dah belajar 5 tahun patutnye jadi akitek tp sekarang ape pun tak mau jadi lagi.

    hafis,
    aku rilek je. orang lain pulak yang sibuk semacam.

    Farah,
    eh eh. bagus jugak kalau lemenet. buat banner terus la senang. pasang kat pagar rumah.

    miNt,
    i AM in the middle of chilling myself after all these chaotic years tapi orang tak nampak. saje je mau kasi bakar sama gua.

    kid,
    bestnye dapat duit~ aritu aku part time kaler drawing je pun dah happy dapat upah walaupun sebenarnye kurang berbaloi. memang senang kot nak dapat keje. tapi, aku yang memang saje tak cari lagi. mak mintak tolong aku jaga rumah dulu 2,3 bulan sebab dia busy outstation banyak keje.


    btw, i've heard. u quit?? what the hell..

    ReplyDelete
  6. heh. im just bored. i ll job hunt again sometimes later. no fuss.

    ReplyDelete
  7. Kid,
    pergh. kamu sangat berkeyakinan.

    i like.

    ReplyDelete