Friday, January 2, 2009

Resolusi Yang Satu

Selamat datang 1430 Hijrah. Selamat datang 2009. Tahun baru ini banyak azam aku. Banyak yang aku nak cuba gapai. Tapi azam yang banyak juga mungkin tidak bagus untuk aku. Takut tak terkejar semuanya. Takut lebih banyak yang berciciran. Mungkin aku perlu susun yang mana prioriti aku. Walau bagaimanapun, cuma ini yang aku pinta. 

Ya Allah,
Aku pohon kesihatan dariMu, Aku pohon rezeki dariMu. Agar aku bisa terus beramal. Agar aku bisa berjasa kepada orang tuaku. Agar aku bisa menabur bakti buat umat seluruhnya. Agar aku bisa hidup untuk terus-terusan mendoakan kesejahteraan orang tuaku, walau matinya mereka kelak. Kau berkatilah hidup mereka. 

Aku tidak pandai berdoa. Aku tidak layak meminta. Aku hamba hina. Andai aku tidak layak ke Syurga,  janganlah Kau heret mereka bersamaku. Mereka itu orang mulia, orang yang beri aku peluang untuk melihat dunia. Mereka tidak pernah biar aku susah. Mereka turuti permintaan remehku walau payah, walau penat mak berjalan ke pejabat setiap hari, walau pusing kepala ayah memikir untuk beri anak-anak sesuap nasi. Hanya aku yang  jarang menyedarinya. Hanya aku yang jarang berterima kasih. Hanya aku yang berdosa.

Ada sebab kenapa mak ayah jadi keutamaan. Aku banyak berdosa kepada mereka sepanjang tahun lepas. Terlalu banyak. Derhakanya aku. Ya Allah, ampunilah aku..

2 comments:

  1. lumrah orang membuat silap.
    bezanya adakah orang itu tahu atau tidak.
    dan persoalannya adakah orang itu sedar atau tidak..

    good luck 2009!!

    ReplyDelete